کد مطلب:28651 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:122

روزِ سوم نبرد












2476. تاریخ الطبری - به نقل از قاسم، غلامِ یزید بن معاویه -:روز سوم، عمّار بن یاسر به میدان آمد و عمرو بن عاص به مقابله اش برون شد. سپاهیان به نبردی بس سخت پرداختند. عمّار سخن گفتن آغاز كرد:ای عراقیان! آیا می خواهید كسی را بنگرید كه با خدا و پیامبرش دشمنی ورزید و با آنان جنگید و بر مسلمانان ستم رانْد و مشركان را پشتیبانی كرد و آن گاه كه خداوند عزوجل اراده فرمود، دینش را شكوه بخشد و پیامبرش را چیره سازد، وی نزد پیامبرصلی الله علیه وآله آمد و اسلام آورْد، حال آن كه ما دیدیم از بیم، اسلام پذیرفت، نه با رغبت؛ و هنگامی كه خداوند عزوجل جان پیامبرش را ستاند، به خدا سوگند، همچنان از آن پس، به دشمنی با مسلمان[ ها] و دوستی با مجرم[ ها] شناخته شد؟ پس در برابرش پایداری بورزید و با وی بجنگید، كه همانا وی [ به زعم خود] نور خدا را خاموش می كند و دشمنان خداوند عزوجل را پشتیبان است.

همراهِ عمّار، زیاد بن نضر، سواران را فرماندهی می كرد. پس عمّار به وی فرمان داد كه با سواران یورش آورَد. وی یورش آورد و سپاهیان با وی نبرد كردند و پایداری ورزیدند و عمّار [ نیز] با پیاده نظام، هجوم بُرد و عمرو بن عاص را از قرارگاهش برانْد.[1].

2477. الأخبار الطّوال:روزی دیگر عمّار بن یاسر، همراهِ سوارانی از عراقیان، به میدان آمد. عمرو بن عاص [ نیز] با سواران یورش آورد، در حالی كه با خود، تكّه پارچه ای سیاه رنگ داشت كه بر نیزه كرده بود.

مردم گفتند:این، پرچمی است كه پیامبر خدا برای وی بست.

علی علیه السلام گفت:«من شما را از داستان این پرچم خبر می دهم. این، پرچمی است كه پیامبر خدا آن را بَست و فرمود:"چه كس این را چنان كه حق آن است، بر می گیرد؟".

عمرو گفت:ای پیامبر خدا! حقِّ آن چیست؟

فرمود:"[ این است كه] با آن، از هیچ كافری نگریزی و با هیچ مسلمانی نجنگی".

امّا او با این پرچم، در دوران زندگی پیامبر خدا، از كافران گریخت و امروز، با مسلمانان می جنگد».

پس عمرو و عمّار، سراسرِ آن روز را جنگیدند.[2].









    1. تاریخ الطبری:12/5، الكامل فی التاریخ:371/2، وقعة صفّین:214.
    2. الأخبار الطوال:174، وقعة صفّین:215.